Nonsteroidal  Antiinflamatuvar  İlaçlar

Non-steroidal anti-inflamatuvar ilaçlar (NSAİİ), ağrı kesici ve inflamasyon (iltihap) giderici etkiye sahip ilaçlardır; hafif ve orta şiddette ağrıların tedavisi için kullanılır.

NSAİİ’ın etki göstermesi için ortalama ne kadar süre geçmesi gerekir?

Ağızdan alınan tablet veya kapsüller, alınan doza bağlı olarak genellikle 30 dakika ile 1 saat içinde etkisini göstermeye başlar. Bu etki yaklaşık 4-8 saat devam eder. Ancak ampul olarak kullanıldığında etki injeksiyondan kısa süre sonra başlar.

NSAİİ’ı nasıl kullanmalıyım?

İlacın dozu hastanın durumuna göre kişisel olarak belirlenir. Dolayısıyla sizin için en uygun olan dozu doktorunuz belirleyecektir.NSAİİ dozunu arttırmadan önce mutlaka doktor veya hemşirenize danışınız.

İlaçlarınızı düzenli olarak kullanınız; ağrınız iyice şiddetlenene kadar beklemeyiniz.

NSAİİ’ı kullanırken nelere dikkat etmeliyim?

• Aspirin veya bu ilaçlardan birine allerjiniz olmadığından emin olunuz.

• İlacın birkaç haftalık kullanımından sonra etkili olmadığını düşünüyorsanız eğer, dozunu arttırmadan önce mutlaka doktor veya hemşirenize danışınız.

• İlacın mideye olan yan etkilerini azaltmak için yemeklerle birlikte veya yemeklerden sonra, bol su ile alınız.

• Bazı tabletler, mideye olan yan etkileri azaltabilmek için üretim esnasında bir tabaka ile kaplanmıştır (enterik kaplı- EC şeklinde belirtilmiştir). Bu tabletleri kırmadan, bir bütün halinde alınız. Aksi halde, bu tip ilaçlar bu koruyucu etkisini kaybedecektir.

• Eğer almanız gereken dozu almayı unutursanız; hatırlar hatırlamaz alınız, ancak bir sonraki ilaç alma zamanınıza az bir süre kalmış ise bu durumda sadece bir sonraki dozu alınız (ilacı iki kez almış olmayınız).

• Aynı anda iki NSAİİ bir arada kullanmayınız, istenmeyen etkilerin daha sık ortaya çıkmasına neden olabilir.

NSAİİ kullandığım süre boyunca kendimi kötü hissedersem ne yapmalıyım?

Böyle bir durumla karşılaşırsanız, en kısa zamanda doktorunuza ve hemşirenize haber veriniz.

NSAİİ kullanırken olabilecek istenmeyen etkiler nelerdir?

Bu ilaçlarla gözlenebilecek istenmeyen etkiler çok çeşitli ve kullanan kişiye göre değişenken olmakla birlikte, bazıları şöyle sıralanabilir;

• Mide-barsak sistemi rahatsızlıkları (hazımsızlık, bulantı, ishal, mide kanaması veya mide veya ince barsak/ oniki parmak barsağı ülseri)

• Aşırı hassaslık reaksiyonları (ciltte döküntüler, bronşlarda daralma)

• Baş ağrısı, sersemlik hissi, uyku hali, baş dönmesi, işitme ile ilgili sorunlar, kulak çınlaması

• Işığa karşı hassaslık

• Kanlı idrar (idrarda kan bulunması)

• Aynı zamanda kan testi sonuçlarında değişiklikler, kanamaya karşı eğilimin artması, kan basıncında (tansiyon) artma, böbrek ve karaciğer fonksiyonlarında değişiklikler de gözlenebilir.

NSAİİ kullandığım süre boyunca doktoruma veya hemşireme hemen bildirmem gereken durumlar nelerdir ?

• Soğuk algınlığı / grip benzeri şikayetlerin (titreme, ateş, kas ağrısı) ciltte döküntülerle birlikte veya öncesinde gözlenmesi durumunda

• Şiddetli ishal

• Kan tükürme

• Nedeni belirlenemeyen burun kanaması

• Göğüs ağrısı, nefes darlığı

• Kalpte ritm bozuklukları (çarpıntı)

• Konvülsiyon, bayılma

• Kanlı gayta (mide-barsak sistemi kanaması /ülseri)

NSAİİ’ı diğer ilaçlarımla birlikte alabilir miyim ?

Kullanmakta olduğunuz ilaçlar doktorunuz tarafından göz önüne alınarak bu ilaç size reçetelenmiştir. Dolayısıyla almakta olduğunuz diğer ilaçları kullanmaya devam edebilirsiniz. Ancak yeni bir ilacı kullanmaya başlamadan önce, mutlaka doktor, hemşire veya eczacınıza kullandığınızı NSAİİ’ı söylemeyi unutmayınız. Çünkü bu grup ilaçlar, kullanmakta olduğunuz birçok ilaç ile etkileşip istenmeyen etkilerin artmasına, kullandığınız ilaçların etkisinin azalmasına veya istenmeyen bir şekilde artmasına neden olabilir.

NSAİİ’ı kullanmam diğer sağlık problemlerimle bir sorun oluşturur mu?

Aspirin ve diğer NSAİİ’a karşı allerji, mide ülseri (peptik ülser), ciddi karaciğer ve böbrek rahatsızlığı, kemik iliği baskılanması ve diğer bazı kan hastalıkları (pıhtılaşma ile ilgili sorunlar), ciddi kalp ve akciğer hastalıkları gibi durumlar söz konusu ise kullanılmamalıdır.

NSAİİ’ı kullandığım süre boyunca alkollü içecek kullanabilir miyim ?

Hayır. Tedavi süresince alkol ve alkollü içecekler kullanmamanız gerekir.

NSAİİ’ı kullandığım süre boyunca dikkat etmem gereken yiyecekler var mı ?

Hayır. Normal yemek düzeninize devam edebilirsiniz.

NSAİİ’ı nasıl ve nerede saklamalıyım?

25°C’nin altında, oda sıcaklığında, çocukların ulaşamayacakları yerde ve orjinal ambalajı içinde, ağzı kapalı olarak saklayınız.