Morfin

Morfin, opiyat (narkotik) türevi bir ağrı kesici maddedir. Bu gruptaki ilaçlar kronik, şiddetli ağrıların tedavisi için kullanılır.

Morfin’in etki göstermesi için ortalama ne kadar süre geçmesi gerekir?

Ağızdan alınan tablet ve kapsüller 30-60 dakika içinde etkisini göstermeye başlar. Bu etki yaklaşık 8-12 saat devam eder. Ancak ampul olarak kullanıldığında etki injeksiyondan kısa süre sonra başlar.

Morfin’i nasıl kullanmalıyım?

Morfin’i kullanırken nelere dikkat etmeliyim?

• Morfin dozunu arttırmadan önce mutlaka doktor veya hemşirenize danışınız.

• İlaçlarınızı düzenli olarak kullanınız.

• Tablet ve kapsülleri alırken, bir bütün halinde, kırmadan yutunuz.

• İlacı aldıktan sonra bulantı, kusma, sersemlik hissi ya da baş dönmesi hissederseniz, yatar pozisyona geçiniz.

• Mideye yönelik istenmeyen etkilerini azaltmak için yemeklerle birlikte alınız.

• Aniden ayağa kalkmayınız. Oturur veya yatar pozisyondan sonra yavaşça ayağa kalkınız. İlacı aldıktan sonra bir süre yatar veya oturur pozisyonda kalmak baş dönmesi, sersemleme veya düşme riskine karşı uygun bir tedbir olabilir, unutmayın.

• Bronşların tıkanıp, akciğer dokusunun havasız kalmasını önlemek için 2 saatte bir öksürünüz ve derin nefes alınız.

• Kabızlık hissettiğinizde beslenme düzeninizde lifli yiyecekleri arttırmanız ve bol sıvı tüketmeniz, şikayetlerinizi azaltabilir, unutmayınız.

• İlacı uzun süre kullandıktan sonra, aniden kesmeyiniz. Uzun süreli morfin kullanımı psikolojik bağımlılığa yol açmaz; ancak vücudunuz bu ilaca tolerans geliştirdiği için kullanımını aniden kesmeniz durumunda; bulantı, kusma, vücutta ağrılar, ishal, kalp atışında hızlanma, ateş, burun akıntısı veya hapşuruk, aşırı terleme, aşırı esneme, iştah kaybı, karında kramplar, sinirlilik hali gibi durumlarla bir süreliğine karşı karşıya kalabilirsiniz. Bu yüzden gerektiğinde, ilacınızın dozu doktorunuz tarafından azaltılarak, morfini kullanmayı bırakmalısınız.

• Yukarıdaki nedenler dolayısıyla, mutlaka doktorunuzla görüşün ve zaman içinde dozu azaltarak ilacı kullanmayı bırakınız.

Morfin kullandığım süre boyunca kendimi kötü hissedersem ne yapmalıyım?

Aşırı sersemlik veya baş dönmesi hissederseniz veya ağrınızda bir iyileşme olmazsa, en kısa zamanda doktorunuza ve hemşirenize haber veriniz.

Morfin kullanırken olabilecek istenmeyen etkiler nelerdir?

• Nefes almada güçlük

• Allerjik reaksiyonlar

• Zihin karışıklığı, istem dışı kasılmalar (konvülsiyon), halusinasyon

• Dalgınlık (sersemlik hali), baş dönmesi ve buna bağlı olarak düşmeler

• Bulantı ve kusma (özellikle ilacın alınmasını takip eden birkaç gün içinde)

• Kabızlık

• Ağız kuruluğu

Morfin’i kullandığım süre boyunca doktoruma veya hemşireme hemen bildirmem gereken durumlar nelerdir ?

• Çok yavaş nefes alıyorsanız veya nefes almada zorluk çekiyorsanız

• Aşırı derecede sersemlik / uyku hali hissi varsa

Morfin’i diğer ilaçlarımla birlikte alabilir miyim ?

Kullanmakta olduğunuz ilaçlar doktorunuz tarafından göz önüne alınarak bu ilaç size reçetelenmiştir Dolayısıyla almakta olduğunuz diğer ilaçları kullanmaya devam edebilirsiniz. Ancak yeni bir ilacı kullanmaya başlamadan önce, mutlaka doktor, hemşire veya eczacınıza morfin kullandığınızı söylemeyi unutmayınız.

Morfin’i kullanmam diğer sağlık problemlerimle bir sorun oluşturur mu?

Psödomembranöz kolit (kanlı ve aşırı sümüklü ishal) ve solunum sorunu varsa kullanılmamalıdır.

Morfin’i kullandığım süre boyunca alkollü içecek kullanabilir miyim ?

Hayır. Tedavi süresince alkol ve alkollü içecekler kullanmanız soluk alıp vermenizi zorlaştırabilir.

Morfin’i kullandığım süre boyunca dikkat etmem gereken yiyecekler var mı ?

Hayır, normal yemek düzeninize devam edebilirsiniz.

Morfin’i nasıl ve nerede saklamalıyım?

25°C’nin altında, oda sıcaklığında, çocukların ulaşamayacakları yerde ve koruyucu paketi içinde saklayınız.