Karbamezapin

Karbamazepin, konvülsiyonlar ve bazı psikolojik rahatsızlıkların tedavisinde kullanılan bir maddedir, ayrıca orta şiddette nöropatik ağrıların tedavisi için de kullanılır.

Karbamazepin’in etki göstermesi için ortalama ne kadar süre geçmesi gerekir?

Ağızdan alınan tabletlerin ağrı kesici etkisi 8-72 saat içinde etkisini göstermeye başlar.

Karbamazepin’i nasıl kullanmalıyım?

Karbamazepin’i kullanırken nelere dikkat etmeliyim?

• Karbamazepin dozunu arttırmadan önce mutlaka doktor veya hemşirenize danışınız.

• İlaçlarınızı düzenli olarak, size reçetelendiği şekilde ve miktarda kullanınız.

• Mideye yönelik istenmeyen etkilerini azaltmak için yemeklerle birlikte alınız.

• Eğer almanız gereken dozu almayı unutursanız; hatırlar hatırlamaz alınız, ancak bir sonraki ilaç alma zamanınıza az bir süre kalmış ise bu durumda sadece bir sonraki dozu alınız (ilacı iki kez almış olmayınız). Günde 1 dozdan/kezden fazla almayı unutursanız, doktorunuzu arayınız.

• Uyku hali, sersemlik hissi, baş dönmesi gibi etkiler ilacı kullanmaya başladıktan birkaç gün sonra ortaya çıkabilir, temkinli olunuz.

• Aniden ayağa kalkmayınız. Oturur veya yatar pozisyondan sonra yavaşça ayağa kalkınız. İlacı kullandığınız süre boyunca sersemlik hissi, baş dönmesi, halsizlik, bulanık veya çift görme gibi durumlarla karşılaşma ihtimaliniz olduğu için, ilacı aldıktan sonra bir süre yatar veya oturur pozisyonda kalmak sersemleme veya düşme riskine karşı uygun bir tedbir olabilir, unutmayınız.

• Yukarıda bahsedilen nedenlerden dolayı dikkat ve koordinasyon gerektiren işlerle uğraşırken veya araç kullanırken daha da dikkatli olmanız gerektiğini unutmayınız.

• Gün ışığına karşı duyarlılığınız artabilir; dolayısıyla ilacı kullandığınız süre boyunca gün ışığına direkt maruz kalmaktan kaçının, koruyucu kıyafetler veya güneşten koruyucu ürünler kullanın.

• KADINLAR İÇİN: Eğer doğum kontrol yöntemlerinden, östrojen (hormon) içeren bir oral kontraseptif kullanıyorsanız; hormonal olmayan (farklı) veya ek bir doğum kontrol yöntemi kullanmayı düşününüz.

• İlacı kullandığınız süre boyunca, bazı laboratuvar testlerinin (hamilelik testi gibi) sonuçları etkilenebilir. Böyle bir durumda doktorunuza bu ilacı kullandığınızı söylemeyi unutmayınız.

• Mutlaka doktorunuzla görüşün ve zaman içinde dozu azaltarak ilacı kullanmayı bırakınız.

Karbamazepin kullandığım süre boyunca kendimi kötü hissedersem ne yapmalıyım?

Aşırı sersemlik veya baş dönmesi hissederseniz veya ağrınızda bir iyileşme olmazsa, en kısa zamanda doktorunuza ve hemşirenize haber veriniz.

Karbamazepin kullanırken olabilecek istenmeyen etkiler nelerdir?

• Yorgunluk / bitkinlik

• Bulanık veya çift görme

• Daha az sıklıkta görülmekle birlikte; deri üzerinde gözlenen allerjik reaksiyonlar (kaşıntı, döküntü), davranış değişiklikleri, zihin karışıklığı, sürekli devam eden baş ağrısı, şiddetli bulantı, kusma ve ishal, ateş ve boğaz ağrısı da gözlenebilir.

Karbamazepin’i kullandığım süre boyunca doktoruma veya hemşireme hemen bildirmem gereken durumlar nelerdir?

• Burun kanaması

• Ağız içi yaralar

• Boğaz ağrısı

• Peteşi (cilt altı kanamalar)

• Alışılmadık kanama (burun, diş eti kanamaları gibi)

• Sarılık

• Koyu renkte idrar veya açık renkte gayta (dışkı) varsa.

Karbamazepin’i diğer ilaçlarımla birlikte alabilir miyim ?

Kullanmakta olduğunuz ilaçlar doktorunuz tarafından göz önüne alınarak bu ilaç size reçetelenmiştir. Dolayısıyla almakta olduğunuz diğer ilaçları kullanmaya devam edebilirsiniz. Ancak yeni bir ilacı kullanmaya başlamadan önce, mutlaka doktor, hemşire veya eczacınıza karbamazepin kullandığınızı söylemeyi unutmayınız.

Karbamazepin’i kullanmam diğer sağlık problemlerimle bir sorun oluşturur mu?

AV kalp bloğu, akut karaciğer hastalığı ve kemik iliği baskılanması veya bazı kan hastalıkları olan durumlarda kullanılmamalıdır.

Karbamazepin’i kullandığım süre boyunca alkollü içecek kullanabilir miyim ?

Hayır. Tedavi süresince alkol ve alkollü içecekler kullanmamanız gerekir.

Karbamazepin’i kullandığım süre boyunca dikkat etmem gereken yiyecekler var mı ?

Hayır, normal yemek düzeninize devam edebilirsiniz. Ancak uzun süreli tedavide, bir vitamin olan Folik Asit ihtiyacınız artabilir, dolayısıyla Folik Asit içeriği yüksek olan besinler (yeşil yapraklı sebzeler, meyva ve et gibi) tüketebilirsiniz.

Karbamazepin’i nasıl ve nerede saklamalıyım?

25°C’nin altında, oda sıcaklığında, kuru ve serin yerde (nemden uzak), çocukların ulaşamayacakları yerde ve orjinal ambalajı içinde saklayınız.