Gabapentin

Gabapentin, konvülsiyonlar ve bazı psikolojik rahatsızlıkların tedavisinde kullanılan bir ilaçtır, ayrıca orta şiddette nöropatik ağrıların tedavisi için de kullanılır.

Gabapentin’in etki göstermesi için ortalama ne kadar süre geçmesi gerekir?

Ağızdan alınan tablet ve kapsüllerin ağrı kesici etkisi 8-72 saat içinde etkisini göstermeye başlar.

Gabapentin’i nasıl kullanmalıyım?

Gabapentin’i kullanırken nelere dikkat etmeliyim?

• Gabapentin dozunu arttırmadan önce mutlaka doktor veya hemşirenize danışınız.

• İlaçlarınızı düzenli olarak, size reçetelendiği şekilde ve miktarda kullanınız.

• Eğer almanız gereken dozu almayı unutursanız; hatırlar hatırlamaz alınız. Eğer bir sonraki ilaç alma zamanınıza 2 saatten az bir süre kalmış ise bu durumda unutulan dozu hemen alınız ve bir sonraki ilaç dozunu 1-2 saat sonra alınız. Sonrasında ilaçlarınızı normal alma düzeninizde kullanmaya devam ediniz ve ilacı iki kez almış olmayınız. Günde 2 dozdan/kezden fazla almayı unutursanız, doktorunuzu arayınız.

• Uyku hali, sersemlik hissi, baş dönmesi gibi etkiler ilacı kullanmaya başladıktan birkaç gün sonra ortaya çıkabilir, temkinli olunuz.

• Aniden ayağa kalkmayınız. Oturur veya yatar pozisyondan sonra yavaşça ayağa kalkınız. İlacı kullandığınız süre boyunca sersemlik hissi, baş dönmesi, halsizlik, bulanık veya çift görme gibi durumlarla kaşılaşma ihtimaliniz olduğu için, ilacı aldıktan sonra bir süre yatar veya oturur pozisyonda kalmak sersemleme veya düşme riskine karşı uygun bir tedbir olabilir, unutmayınız.

• Yukarıda bahsedilen nedenlerden dolayı dikkat ve koordinasyon gerektiren işlerle uğraşırken veya araç kullanırken daha da dikkatli olmanız gerektiğini unutmayınız.

• İlacı kullandığınız süre boyunca, bazı laboratuvar testlerinin (idrarda protein testi, kanda beyaz küre sayısı gibi) sonuçları etkilenebilir. Böyle bir durumda doktorunuza bu ilacı kullandığınızı söylemeyi unutmayınız.

• İlacı kullanmayı aniden kesmeyiniz. Mutlaka doktorunuzla görüşün ve zaman içinde (en az 1 hafta içinde) dozu azaltarak ilacı kullanmayı bırakınız.

Gabapentin kullandığım süre boyunca kendimi kötü hissedersem ne yapmalıyım?

Aşırı sersemlik veya baş dönmesi hissederseniz veya ağrınızda bir iyileşme olmazsa, en kısa zamanda doktorunuza ve hemşirenize haber veriniz.

Gabapentin kullanırken olabilecek istenmeyen etkiler nelerdir?

• Vücut hareketlerinde düzensizlik (ataksi)

• Göz titremesi (nistagmus)

• Daha seyrek olmakla birlikte; hafıza kaybı, huzursuzluk / depresyon veya bazı duygusal veya ruh hali değişiklikleri ve kanda beyaz küre (lökosit) sayısının azalması gözlenebilir.

Gabapentin’i kullandığım süre boyunca doktoruma veya hemşireme hemen bildirmem gereken durumlar nelerdir ?

• Aşırı yorgunluk / bitkinlik veya halsizlik

• Sersemlik hali / dalgınlık / uyuklama hali

• Bel / sırt veya kas ağrısı

• El, ayak ve alt baldırda şişkinlik (ödem)

• Ellerde titreme

• Görmede bozukluk (bulanık veya çift görme)

• Ayrıca daha az gözlense de kilo alımı, güç kaybı, sık idrara çıkma, mide – barsak sistemindeki değişiklikler (ishal, hazımsızlık, bulantı ve kusma), uykusuzluk, burun akıntısı, kulak çınlaması gibi şikayetlerinizi de doktor, hemşire ve eczacınıza söyleyiniz.

Gabapentin’i diğer ilaçlarımla birlikte alabilir miyim ?

Kullanmakta olduğunuz ilaçlar doktorunuz tarafından göz önüne alınarak bu ilaç size reçetelenmiştir. Dolayısıyla almakta olduğunuz diğer ilaçları kullanmaya devam edebilirsiniz. Ancak yeni bir ilacı kullanmaya başlamadan önce, mutlaka doktor, hemşire veya eczacınıza gabapentin kullandığınızı söylemeyi unutmayınız. Mide şikayetleriniz için kullandığınız ‘mide asidi giderici’ bir ilaç var ise, gabapentini bu ilaçlarınızı aldıktan en az 2 saat sonra alınız.

Gabapentin’i kullanmam diğer sağlık problemlerimle bir sorun oluşturur mu?

Bu ilaç size reçetelenmeden önce diğer rahatsızlıklarınız da göz önüne alınmıştır, ancak böbrek fonksiyon bozukluğu olan kişilerde dikkatli kullanılmalıdır.

Gabapentin’i kullandığım süre boyunca alkollü içecek kullanabilir miyim ?

Hayır. Tedavi süresince alkol ve alkollü içecekler kullanmamanız gerekir.

Gabapentin’i kullandığım süre boyunca dikkat etmem gereken yiyecekler var mı ?

Hayır. Normal yemek düzeninize devam edebilirsiniz.

Gabapentin’i nasıl ve nerede saklamalıyım?

25°C’nin altında, oda sıcaklığında, çocukların ulaşamayacakları yerde ve orjinal ambalajı içinde saklayınız.