Fentanil

Fentanil, opiyat (narkotik) türevi bir ağrı kesici ilaçtır. Bu guptaki ilaçlar şiddetli ağrıların tedavisi için kullanılır.

Fentanil’in etki göstermesi için ortalama ne kadar süre geçmesi gerekir?

Deri üzerine yapıştırılarak kullanılan flaster’ler, 12-24 saat içinde etkisini göstermeye başlar. Bu etki yaklaşık 72 saat devam eder.İlaç damar içine verildiğinde etki 1-2 dakika içerisinde ,kas içine uygulandığında 7-12 dakika içerisinde  etkisi başlar.Pastil olan formu için bu etki 15 dakika içerisinde başlar.

Fentanil’i nasıl kullanmalıyım?

Sizin için en uygun olan dozu doktorunuz belirleyecektir.

İlacınızın ağrınızın kontrolünde yetersiz kaldığını hissediyorsanız fentanil dozunu artırmadan önce mutlaka doktor ve hemşirenize danışın

Flasterleri kullanırken;

• İlacı kullanmaya başlamadan önce ellerinizi yıkayınız ve ilacın yapışkan yüzüne temas etmekten kaçınınız.

• Paketi açtıktan sonra yapışkan kısımın kağıdını ayırarak, vücudunuzda kuru, temiz, mümkünse kılsız, hareketinizle çabuk çıkmayacak ve yara olmayan bir bölge seçerek (örneğin kolunuzun sol üst bölgesi), derinin üzerine uygun şekilde yerleştiriniz ve avcunuzun içiyle 30 saniye kadar bastırınız. Flasterin deri üzerine tam olarak yapıştığından (özellikle köşelerinin) emin olunuz.

• Sizin için belirlenen / seçilen olan doz, iki veya daha fazla flasteri bir arada kullanmanızı gerektiriyorsa, bunları birbirine değmeyecek şekilde deri üzerine aralıklı olarak yerleştiriniz.

• Uygulamadan sonra ellerinizi yıkayınız.

• Bu flasterlerin 72 saat sonra değiştirilmesi gerekir.Yeni flasterin  vücudunuzun diğer kısmına uygulanmasına özen gösterin. Uygulama yapılmış olan bölgeye en az 3 gün boyunca  yeni bir flaster uygulamayınız.

• Kullanılmış olan flasterleri deri üzerinden çıkardıktan sonra, yapışkan yüzeyi içte kalacak şekilde ikiye katlayarak , orjinal ambalajına koyup çocukların ulaşamayacağı şekilde kapatarak , çöpe atınz.

• Oromukozal pastilleri kullanırken;

• Pastilleri aplikatör yardımıyla ağız içinde dolaştırmak suretiyle (tercihen yanakla diş eti arasında 15 dakika aşağı yukarı hareket ettirerek) kullanınız. Asla çiğnemeyiniz.

• Dişlere olan zararını önlemek için, normal ağız hijyeninize özen gösteriniz.

Fentanil’i kullanırken nelere dikkat etmeliyim?

• Fentanil dozunu arttırmadan  ve azaltmadan önce mutlaka doktor veya hemşirenize danışınız.

• Aniden ayağa kalkmayınız. Oturur veya yatar pozisyondan sonra yavaşça ayağa kalkınız. İlacı aldıktan sonra bir süre yatar veya oturur pozisyonda kalmak baş dönmesi, sersemleme veya düşme riskine karşı uygun bir tedbir olabilir, unutmayın.

• Uzun süreli sıcak su ile duş almaktan veya banyo yapmaktan, güneşlenmekten kaçınınız.

• İlacı uzun süre kullandıktan sonra, aniden kesmeyiniz. Mutlaka doktorunuzla ve hemşirenizle görüşün ve uygun görüldüğü takdirde  zaman içinde dozu azaltarak ilacı kullanmayı bırakmanız size önerilecektir.

Fentanil kullandığım süre boyunca kendimi kötü hissedersem ne yapmalıyım?

Böyle bir durumla karşılaşırsanız, en kısa zamanda doktorunuza ve hemşirenize haber veriniz.

Fentanil kullanırken olabilecek istenmeyen etkiler nelerdir?

• Nefes almada güçlük

• Sersemlik hali, baş dönmesi ve buna bağlı olarak düşmeler.

• Bulantı ve kusma (özellikle ilacın alınmasını takip eden birkaç gün içinde)

• Kabızlık

• Bunların yanı sıra, nadir de olsa halüsinasyonlar(hayal görme), idrara çıkamada güçlük, göğüs ağrısı, düzensiz kalp atışı, deride döküntüler, kızarıklık, karında şişkinlik/ hazımsızlık.

Fentanil’i kullandığım süre boyunca doktoruma veya hemşireme hemen bildirmem gereken durumlar nelerdir ?

• Nefes almada zorluk çekiyorsanız,

• Aşırı derecede uyku hali varsa,

• Kan basıncınız (tansiyonunuz) düşükse,

• Kalp atışınız yavaş ise.

Fentanil’i diğer ilaçlarımla birlikte alabilir miyim ?

Kullanmakta olduğunuz ilaçlar doktorunuz tarafından göz önüne alınarak bu ilaç size reçetelenmiştir. Dolayısıyla almakta olduğunuz diğer ilaçları kullanmaya devam edebilirsiniz. Ancak yeni bir ilacı kullanmaya başlamadan önce, mutlaka doktor, hemşire veya eczacınıza fentanil kullandığınızı söylemeyi unutmayınız.

Fentanil’i kullanmam diğer sağlık problemlerimle bir sorun oluşturur mu?

Psödomembranöz kolit (kanlı ve aşırı sümüklü ishal) ve solunum sorunu varsa kullanılmamalıdır.

Fentanil’i kullandığım süre boyunca alkollü içecek kullanabilir miyim ?

Hayır. Tedavi süresince alkol ve alkollü içecekler kullanmanız soluk alıp vermenizi zorlaştırabilir.

Fentanil’i kullandığım süre boyunca dikkat etmem gereken yiyecekler var mı ?

Hayır. Normal yemek düzeninize devam edebilirsiniz.

Fentanil’i nasıl ve nerede saklamalıyım?

25°C’nin altında, oda sıcaklığında,nemden uzakta , çocukların ulaşamayacakları yerde ve  orijinal ambalajı içerisinde ağzı kapalı olarak ve direk gün ışığına maruz bırakmadan saklayınız.