AĞRI KESİCİLER

AĞRI KESİCİLER:

(Analjezikler)

Tanım: Ağrı tedavisinde kullanılan tüm ilaçlardır

Ağrı kesici kullanım ilkeleri:

Dünya Sağlık Örgütünün ağrı kesici ilaçların kullanılmasında önerdiği kurallar vardır:

• Ağrı kesicinin seçimi, ağrının şiddeti gözönüne alınarak, basamak yöntemine göre yapılır

• Ağrı kesici seçiminde, ağrının nedeni ve niteliği dikkate alınır

• Ağrı kesici kullanımında öncelikle ağızdan yol tercih edilir

• Ağrı kesici doz kişiye göre belirlenir

• Ağrı kesiciler düzenli zaman aralıklarında alınır

• Yan etkilere karşı koruma ve tedavi yapılır

• Ağrı kesicilerle birlikte yandaş (adjuvan) ilaçlar da kullanılır

• Hasta ve hasta yakınına bilgilendirme yapılarak gereksiz endişeleri giderilir

Sınıflandırma:

• Non-opioid (Narkotik olmayan) ağrı kesiciler

Asetil Salisilik Asit (Aspirin)

Parasetamol (Asetaminofen)

Steroid olmayan (nonsteroidal) ağrı kesiciler: Diklofenak, tenoksikam, piroksikam, ibuprofen, ketoprofen, indometazin, naproksen vd.

• Opioid (Narkotik) ağrı kesiciler: Daha güçlü ağrı kesicilerdir. Bu gruptaki ilaçlar morfin, kodein, meperidin (dolantin), fentanil, metadon, oksikodon, hidrokodon vd.

• Adjuvanlar: Depresyon, epilepsi tedavisinde kullanılan ilaçlarla, kortizon türevi ilaçlar ve lokal anestetikler bu grupta yer alır.

Etki ve yan etkiler:

Opioid olmayan ağrı kesiciler: Tedavide kullanılan etkileri inflamasyonu önleyici, ağrı kesici,ve ateş düşürücü etkileridir. Sık görülen yan etkileri; midede ekşime, bulantı, karın ağrısı, kabızlık, başağrısı ve kulak çınlamasıdır. Ciddi yan etkileri ise mide ülseri, mide kanaması, böbrek ve karaciğer fonksiyonlarının bozulması ve kanama zamanının uzamasıdır.

Opioid ağrı kesiciler: Temel kullanım amaçları ağrıyı gidermektir. Sık görülen yan etkileri; uykuya meyil, kabızlık, bulantı, kusma, tansiyon düşmesi, terleme, kaşıntı, ağızkuruluğuidrar yapmada zorluk ve cinsel istekte azalmadır. Nadir görülen ancak ciddi yan etkileri ise nefes almada zorluk, nöbet geçirme ve kalpte yavaşlamadır. Ağrısı olan hastalarda bağımlılık yapma potansiyelleri çok azdır.